Rower górski dla ciebie – co wybrać na wiosnę?

Mamy bardzo duży wybór na rynku rowerów. Każdy entuzjasta jazdy na świeżym powietrzu znajdzie coś dla siebie. Duża konkurencja daje też możliwość dopasowania sprzętu do możliwości finansowych. Niemal każda firma produkuje rowery w różnych kategoriach, mamy, więc sporo sprzętu w grupie rowerów górskich.

Przed zakupem warto sprawdzić, czym charakteryzuje się rower górski. Jakie są jego właściwości i na jakie dzieli się grupy?

Charakterystyczne elementy

Rower górski to wytrzymały sprzęt, przeznaczony do wypraw w górzysty teren. Posiada charakterystyczną ramę, której kształt wymusza przybranie pochylonej pozycji ciała. Do jej produkcji wykorzystuje się dwa rodzaje materiału, stal lub aluminium. Ten pierwszy dzieli się na stal hi-ten, wytrzymałą i dość ciężką. Drugi odmiana to Cro-mo, o wadze podobnej do podstawowych ram aluminiowych.

Aluminium to najbardziej popularne tworzywo. Ramy z niego powstałe są miej wytrzymałe, lecz znacznie lżejsze.

Równie charakterystyczne są koła, najczęściej 26 calowe. Wyposaża się je w szerokie opony z terenowym bieżnikiem. Rowery górskie posiadają zazwyczaj amortyzowany przedni widelec. Istnieją też modele posiadające dwa amortyzatory, przedni i tylny, lub sam tylny.

Przerzutki to bardzo ważny element roweru. Bardzo popularne są kasety dziesięciorzędowe. Początkujący rowerzyści to zakupie gotowego, markowego zestawu z pewnością będą zadowoleni. Szukasz roweru górskiego na wiosnę? Zobacz interesujące propozycje sklepu PM Bike: https://www.pmbike.pl/rowery-mtb-damskie-26. Wybieraj spośród modeli marki Kross.

Podział rowerów górskich

Po powyższym opisie można rozpoznać typowy rower górski. To jednak nie koniec, bowiem tego typu rowery dzielą się na kilka kategorii.

  • ATB. To rowery dla amatorów do jazdy turystycznej. Cechuje je niska cena, najczęściej posiadają jeden amortyzator, w niektórych modelach nie występują wcale.
  • XC. To klasa o wyższym zaawansowaniu, przeznaczona do jazdy w trudniejszym terenie. Również w tej kategorii występuje jeden amortyzator z przodu.
  • DOWNHILL. To rowery wyspecjalizowane, jedynie do zjazdów. Posiadają dwa amortyzatory. Są wyposażone w niezwykle wytrzymałą ramę oraz duże tarcze hamulcowe.
  • FREERIDE. Klasa pokrewna z rowerami do downhillu. Różni je możliwość podjeżdżania pod wzniesienia. Skok w amortyzatorach powinien mieć około 170 mm.
  • ENDURO. Bardziej uniwersalny niż klasa freeride. Idealnie pasujący do jazdy na wymagających górskich bezdrożach. Skok zawieszenia to około 160 mm.
  • TRAIL, ALL MOUNTAIN. Lekki i bardziej i bardziej delikatny rower do jazdy po trasach. Z zawieszeniem o skoku w granicach 120 mm. Pozwala na łatwe podjeżdżanie pod wzniesienia.

MTB All Mountain

Szeroki wybór

Tak wielkie zróżnicowanie rowerów górskich daje duże możliwości. Amatorzy znajdą sprzęt dopasowany do swoich umiejętności w dość niskiej cenie. Ludzie jeżdżący częściej lub pół zawodowcy odnajdą rowery o lepszych parametrach, pasujące do każdej trasy lub wyspecjalizowane. Wszystko to dzięki rywalizacji producentów i ciągłemu ulepszaniu sprzętu.